Kamel Labidi (right) speaks with journalists in Tunis
Kamel Labidi (right), president of the National Reform Forum Information and Communication, speaks with journalists in Tunis. The independent Tunisian authority charged with reforming the media announced that it had shut down after failing to achieve its objective, accusing the Islamist-dominated government of censorship. © Fethi Belaid - AFP/File
Kamel Labidi (right) speaks with journalists in Tunis
AFP
Last updated: July 4, 2012

Tunisia media authority shuts down, citing censorship

The independent Tunisian authority charged with reforming the media announced on Wednesday that it had shut down after failing to achieve its objective, accusing the Islamist-dominated government of censorship.

"The body does not see the point in continuing its work and announces that it has terminated its work," said Kamel Labidi, who heads the National Body for the Reform of Information and Communication (INRIC).

"The body warns of the gravity of the situation in the realm of information and accuses the government of reverting to forms of censorship and disinformation," Labidi said.

"Since this government came to power, we have noticed the absence of concrete measures to reform the (media) sector," he added.

Labidi highlighted the ruling Ennahda party's failure to take note of an INRIC report in April that warned of the systematic destruction of the media.

INRIC was created after the revolution that overthrew president Zine El Abidine Ben Ali in January last year to reform the media sector, and particularly state media organs, to guarantee Tunisia's previously restricted press freedom.

Labidi, the organisation's director, is himself a journalist who lived in exile during Ben Ali's dictatorship.

INRIC and several human rights organisations have repeatedly criticised the government for lacking the will to take steps to guarantee the independence of the media.

It has cited the failure to implement decrees 115 and 116, which are designed to ensure the protection of journalists and provide the basis for a framework regulating new audio-visual media.

On Tuesday, media rights watchdog Reporters Without Borders (RSF) accused the government of seeking to control state media.

It referred in particular to the dismissal of Sadok Bouaben, director general of state-owned Wataniya TV, and the recent nomination of new directors of public radio.

Bouaben was dismissed, according to media officials, after Wataniya invited a deputy secretary general of Rally for Constitutional Democracy, the now-dissolved ruling party of Ben Ali, on the air.

"In the absence of clear legislation respecting international standards, senior public broadcasting personnel are being appointed in a way reminiscent of the old regime’s methods," RSF said.

In another case that was seen as a key test of media freedom since Beni Ali's ouster, a court in May slapped a small fine on the owner of the private Nessma television station for undermining morality and public order by screening the film "Persepolis," which showed depictions of God.

The US ambassador to Tunis warned that the ruling raised "serious concerns" about tolerance and free speech in the post-revolution era.

INRIC's announcement comes at a time of growing tensions President Moncef Marzouki, a veteran human rights activist, and the Islamist Ennahda party, which won Tunisia's post-uprising polls in October.

© AFP 2012

blog comments powered by Disqus